samedi 29 décembre 2012

سرانجام تجاوز گروهی در هند: «امانت» در بیمارستان مرد

تظاهرات مردم هند پس از انتشار خبر تجاوز گروهی در یک اتوبوس
تظاهرات مردم هند پس از انتشار خبر تجاوز گروهی در یک اتوبوس
REUTERS/Adnan Abidi

دختری که حدود دو هفته پیش در یک اتوبوس در دهلی نو در هند مورد تجاوز گروهی قرار گرفت صبح امروز فوت کرد. انتشار این خبر در شبکه های مجازی در هند موجی از تظاهرات و ناآرامی را در نقاط مختلف این کشور، به خصوص پایتخت آن به همراه داشته است.

شاید در ذهن ایرانی ها هند کشوری خوش و خرم است و یا اگر زشتی و پلیدی نیز هست در آخرین لحظات این نیکی و خوبی است که با عجیب ترین شکل ممکن پیروز میشود.
اما واقعیت با فیلم های ژانر بالیوود حتی در خود هند نیز بسیار متفاوت است. چرا که «امانت» امروز ساعت 4 صبح به وقت محلی پس از دو هفته مبارزه با مرگ، تسلیم شد.
خبر تجاوز دست جمعی در یک اتوبوس به یک دختر باعث بالاگرفتن خشم عمومی شده است، تاجایی که پلیس هند امروز درخواست کرد هندی های معترض احساسات خود را کنترل کنند و دست به خشونت نزنند.
زنی که بر اثر تجاوز گروهی دچار آسیب های جسمی فراوانی شده بود امروز مرد، اتفاقی که موجی از اعتراضات را نسبت به وضعیت ناامن زنان در هند ایجاد کرد.

هند نیاز به یک تغییر اجتماعی دارد
نخست وزیر هند در این رابطه عنوان کرده است، هند نیاز به یک «تغییر اجتماعی» دارد.
انتظار می رود موج جدیدی از تظاهرات در هند به راه بیفتد و دولت این کشور هزاران پلیس را به خیابان ها فرستاده، همچنین ده ایستگاه مترو بسته شده است و ده ها خودروی سنگین نیز برخی از خیابان ها را مسدود کرده اند، خیابان هایی که به سمت قلب دهلی میروند.
از زمان انتشار خبر تجاوز، هزاران هندی خشمگین در مرکز دهلی دست به تظاهرات و راهپیمایی صلح طلبانه و بدون خشونت زده اند.
داستان از این قرار است که دو هفته پیش یک دختر دانشجوی 23 ساله به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت، به وی تجاوز شد و از پنجره اتوبوس در حال حرکت به بیرون پرتاب شد. این دختر برای درمان به سنگاپور اعزام شده بود.
شبکه های مجازی با انتشار این خبر، راهپیمایی های مختلفی را در اعتراض به این موضوع کانالیزه کردند، این حرکت بیشتر توسط جوانان قشر متوسط که اکثریت آنها را دانشجویان تشکیل میدهند، مدیریت شد.
این اعتراضات به جایی رسید که مقامات سیاسی هند نیز مجبور به اظهار نظر در این رابطه شدند و به واقعیات دردناکی در مورد رفتار جامعه هند با زنان این کشور اشاره کردند.
بنا بر گزارش ها بیشتر جرایم جنسی در هند، گزارش نمی شوند برخی از مهاجمان بدون مجازات می مانند و چرخ های عدالت با سرعت کمی به این پرونده ها رسیدگی میکند. حتی کنشگران اجتماعی در هند معتقدند که دولت های گوناگون این کشور در زمینه امنیت زنان بسیار کم کار بوده اند.
با این حال، مان موهان سینگ، نخست وزیر هند در این رابطه گفته است:«نیاز زمان ما این است که به دور از جنجال، در این مور بحث و گفتگو کنیم تا یک تغییر مهم ایجاد کنیم. تغییری که به آن نیاز داریم، یک تحول اجتماعی است. من امیدوارم تمام فعالان سیاسی و جامعه مدنی هند، منافع گروهی را کنار گذاشته و به ما کمک کنند تا به این مسایل پایان دهیم، هدفی که تمامی ما میخواهیم به آن برسیم.

نا امنی زنان موضوع شماره یک سیاسی این روزهای هند
پزشک معالج این دختر هندی پس از مرگ وی عنوان کرده است: با ابراز تاسف باید اعلام کنیم که بیمار ساعت 4:45 دقیقه صبح به وقت محلی با آرامش فوت کرد، خانواده و اعضای سفارت هند در کنار بستر وی بودند.
یکی از مقامات عالی رتبه هند پس از مرگ این دختر هندی عنوان کرد:« این یک لحظه شرماگین نه تنها برای من به عنوان وزیر کشور، بلکه به عنوان یک شهروند هند است.»
بر اساس گفته های مقامات هندی، جسد دختر مورد تجاوز قرار گرفته توسط یک هواپیمای اختصاصی روز یکشنبه از سنگاپور به هند منتقل خواهد شد.
هویت این دختر هندی عنوان نشده است، وی حدود دو هفته پیش به همراه یکی از دوستان مرد خود در حال برگشت از سینما بوده ، شش مرد در داخل اتوبوس توسط میله های فلزی آنها را مورد ضرب و شتم قرار میدهند و به این دختر تجاوز میکنند، بر اساس گزارش رسانه های هندی، از میله های فلزی در جریان تجاوز مورد استفاده قرار گرفته که موجب جراحات شدید داخلی شده است و سپس هر دو نفر از اتوبوس به بیرون پرتاب شده اند که مرد همراه دختر
، جان سالم به در می برد.
این حمله، موضوعات جنسیتی را برای اولین بار در هند به موضوع شماره یک این روزهای فضای سیاسی بدل کرده است، مسایلی همچون تجاوز، کشتار نوزدان دختر، از جمله مسایلی است که در بزرگترین دموکراسی دنیا کمتر مورد بحث و بررسی قرار میگرند.
بنا بر گفته تحلیلگران مسایل هند، مرگ این دختر که گفته میشود نام وی «امانت» است که در زبان اردو«گنجینه» معنا می دهد، امکان دارد به این فضا تغییر دهد اما همچنان برای قضاوت در این زمینه زود است که معترضین دقیقا چه درخواستی از دولت خواهند داشت و آیا این اقدمات منجر به بهبود وضعیت زنان در این کشور خواهد شد یا خیر.
نکته قابل توجه اینکه این کشور در آستانه برگزاری انتخابات سراسری در ابتدای سال 2014 نیز قرار دارد.
با وجود آنکه دولت هند در ابتدا تلاش کرد واکنشی نسبت به این خبر نشان ندهد اما بالاگرفتن اعتراضات مردمی باعث شد تا دولت به این مسیله ورود کند، واکنش دولت به این خبر یک هفته به طول انجامید، همین امر باعث شده است تا بسیاری از معترضین عنوان کنند عدم نشان دادن واکنش توسط دولت مبین عدم حساسیت دولت هند نسبت به موضوع خشونت علیه زنان است.

رشد خشونت جنسی علیه زنان در هند
نخست وزیر تکنوکرات هند، با انتقاد از بالا گرفتن اعتراضات نسبت به این موضوع، عنوان کرده بود دولت وی دست به اقدامات مشخصی در راستای افزایش امنیت زنان خواهد زد.
این در حالی است که طی روزهای گذشته درگیری هایی بین پلیس و معترضین رخ داده است که در مواردی منجر به استفاده پلیس از باتوم و گاز اشک آور شد.
کنشگران اجتماعی هند معقدند که مسیله تجاوز در هند تبدیل به یک بحران جدی شده است که هندی ها به آن به چشم نشانه ای از ناتوانی دولت در زمینه مدیریت اجتماعی می نگرند.
یک آمایش آماری بین المللی که توسط موسسه رویترز صورت گرفته است نشان می دهند هند بدترین مکان برای زن بودن است، علت این امر، کودک کشی، ازدواج کودکان و برده داری است.
دهلی نو بیشترین آمار جنایات جنسی را در میان تمامی شهرهای هند دارد.
در این شهر هر 18 ساعت یک مورد تجاوز جنسی گزارش می شود، گزارش های دولتی نشان می دهد که میزان تجاوز جنسی در هند بین سال 2007 تا 2011 تا17 درصد افزایش داشته است.
به گفته پلیس در مورد تجاوز اخیر، 5 مرد از جمله دو برادر که سن آنها بین 20 تا 40 سال بوده وهمچنین یک نوجوان 15 ساله نقش داشته اند که پس از چند ساعت در زاغه نشین های اطراف دهلی توسط پلیس دستگیر شده اند، مقامات هندی عنوان کرده اند سخت ترین مجازات های ممکن برای این متجاوزین اعمال خواهد شد.

vendredi 21 décembre 2012

جین فوندا، همچنان زیبا و باشکوه در ۷۵ سالگی

  • از بازیگری تا سیاست

    جین فوندا، همچنان زیبا و باشکوه در ۷۵ سالگی

    از بازیگری تا سیاست

    جین فوندا در کارنامه حرفه‌ای‌خود دستاوردهای زیادی را کسب کرده: دو جایزه اسکار و جلب توجه سیاسی. او در کتاب تازه‌اش با نام Prime Time از خوبی‌ها و بدی‌های پا به سن گذاشتن می‌گوید و همچنین توصیه‌هایی را در مورد ورزش، اعتماد به نفس و رابطه جنسی در سن بالا ارائه می‌کند.
    فشرده زندگی به شکل مصور در چهارده قسمت
     برگرفته از سایت دویچه وله

dimanche 9 décembre 2012

مفهوم سازی واژه گونه (۱۰)، دکتر آزاده آزاد جامعه شناس



ساخت گونه ها (زنانگی ها و مردانگی ها) و روابط میان آنها
 
واژگان کلیدی: پراتيک اجتماعی (۱)، فضای تولید مثل ، تاریخچه زندگی افراد ،  پراتيک های گونه ای ، روابط قدرت  ، روابط تولید ، وابستگی های عاطفی ، روابط نمادین یا فرهنگ .
 
  • فضاهای ساخت گونه      
ساختن گونه  موضوعی  چند وجهی است ، واکنشی ست برای بقای اجتماع . افراد مردانگی ها  و زنانگی های خویش را در واکنش یا پاسخ به نهادها ،  صاحبان قدرت و مقام،  و ارتباطات موثر رسانه ها  بر اساس مصلحت های خود شکل می دهند. زنانگی ها و مردانگی ها ساختار و پیکربندی پراتيک ها   و روابط اجتماعی است . این هویت ها  و نابرابریهای گونه ای ساخته شده   ، هم زمان با یکدیگر در چهار فضای اجتماعی تولید و بازتولید می شوند: ۱.  فضای زایش و پرورش، ۲ . فضای تاریخچه زندگی افراد ، ۳. فضای نهادها ، روابط  و پراتيک ها ی اجتماعی ،۴.  فضای گفتمان های فرهنگی (یا همان روابط نمادین) .
برحسب زمان و مکان، بر کنش و واکنش درهم تنیده مابین این چهار هر هویت گونه ای، فضا استواراست.
 
١. فضای زایش و پرورش
فضای زادآوری فقط جنبه بیولوژیک ندارد، بلکه فرآیندی اجتماعی-تاریخی ناظر بر بدن است.
 
  پراتيک هائی که سازنده زنانگی ها و مردانگی ها هستند، روندهائی تاریخی اند که بدن را در بر میگیرند، یعنی ابعاد جسمی دارند بی آنکه زیست شناسی تعیین شان کرده باشد.
 
گونه  با پراتيک هائی مربوط به ساختارهای بدنی و روندهای زادآوری ساخته میشود . این روندها شامل تمایز و شباهت جنسی تشریحی، میل جنسی، آمیزش جنسی ، بارداری، زایمان، و مراقبت از کودکان است . پراتيک های موجود در فضای  زادآوری تفاوت های طبیعی بدن را در شریان روندهای اجتماعی به جریان می اندازد. این تفاوت های جسمانی تنها میان زنان و مردان نیست، بلکه در بین زنان و در بین مردان نیز هست. به عبارت دیگر، آنطور که ریون کانل (Raewyn Connell)  میگوید:

 
" گونه ها پراتيک های اجتمائی ویژه ای هستند  که  همیشه به بدن ها  و اعمال بدن ها  اشاره دارند، اما نمی توانند به سطح زیست شناسی بدن کاهش یابند.
 " به واقع، کاهش گرائی نمایانگر کاملا وارونه وضعیت واقعی ست.  گونه به بیان دقیقتر،از آن جهت که زیست شناسی امور اجتماعی را تعیین نمی کند وجود دارد.  گونه نشانگر آن نقاط  انتقال است که در آن روند تاریخی  جایگزین تکامل بیولوژیک می گردد ."(٢)

 
٢ . فضای دوران زندگی افراد
گونه در فضای سیر عمر افراد نیز شکل می گیرد. اینجا گونه، به مثابه  پیکربندی پراتيک اجتماعی ، مترادف  شخصیت و منش است. به بیان دیگر، بدن های گونه دار و هویت های گونه ای افراد با گذشت زمان تغییر میکنند .  از آنجا که زندگی افراد درمجموع با الگوهای اجتماعی پیوند خورده است، تحول بدن های گونه دار و هویت های گونه ای در طول عمر افراد  روابط گونه ها را نیز دستخوش تغییر و تحول می کند . به این ترتیب، نه گونه فرد در طول زندگی اش ثابت است و نه وضعیت روابط گونه ها که او بدان  گرایش داشته است .
(دختر بچه زنی جوان، پس از آن زنی میانسال، و بالاخره زنی کهنسال میشود. گونه او تنها تحت تاثیر سن نیست، بلکه متاثر از زندگی اجتماعی اش، کشور محل زادگاه و محل زیستگاه- اش، قومیت، طبقه اجتماعی، و گرایش جنسی وی هم هست.)
 
۳.  فضای نهادها، روابط و پراتيک های اجتماعی
نهادهای اجتماعی چون خانواده، مدرسه، محل کار، شرکت های کسب و کار، و دولت، هم در عمل و هم در مجاز، به واقع دارای گونه اند،  فضای دیگری اند  برای ساخت گونه،  و ساختارهای خود- بازتولید پراتيک های گونه ای  هستند.  روابط گونه ای، یا همان کنش های متقابل میان زنان و مردان که بطور اجتماعی الگومندند ،   نه تنها در همه نهادهای کلان اجتماعی موجودند، بلکه برای آنها به طور قطع حیاتی هم هستند. در نهاد مردانه دولت ، اکثریت قریب به اتفاق افرادی که از موقعیت های فرادست برخوردارند، از مردان هستند. دلیل آن ساختار جانبدارانه مردانه در تقسیم کار درونی دولت ، ساختار جانبدارانه مردانه نیروی انسانی و ارتقاء منصب،  ساختار جانبدارانه مردانه برای تصمیم گیری، برنامه های عملی، شیوه های برانگیختن توافق جمعی و ایجاد حس رضایت است.
گونه ها الگوهای پراتيک های اجتماعی هستند که به روش هائی خاص و بطور سلسله مراتبی درجه بندی شده اند. برای مثال، مردانگی ها  تنها شخصیت ها و منش های فردی نیستند،  بلکه کنش های اجتمائی سامان یافته و کنش های متقابل گروه هایی هستند مانند تیم های فوتبال، شرکت ها، ارتش ها، و حکومت ها . این گروه های اجتماعی همه در گیر و دار ساختن گونه (در این جا: مردانگی) هستند .
 
۴. فضای گفتمان های فرهنگی
در فضای گفتمانی، از حیث ویژگی های گونه ای زبان و نقش سازنده آن در نظم گونه ای (سلسله مراتب زنانگی ها و مردانگی ها)، هویت های گونه ای انعطاف پذیر و سیّال اند، چرا که هر شخصی در زندگی با گفتمان ها و ایدئولوژیهای گوناگونی رو به رو است .
 
گونه در این زمینه همچون پراتيک های نمادین مانند اصطلاح های روزانه تبعیض جنسی، تصاویر تبعیض آمیز از زنان در کتابهای راهنمای آموزشی، در رسانه ها و نهادهای دیگر نمودار میشود . پراتيک های نمادین ای بسا سده ها دوام بیاورند. آفرینش ادبی حماسه شهامت مردانگی ها در نبرد از این نمونه است.
 
ساختار روابط گونه ای
از آن جائی که چهار ساختار روابط گونه ای ممکن است به طور هم زمان وجود داشته باشد و نه در پی هم ، ارتباطاتِ میان گونه ها ممکن است مایه سردرگمی باشد . گونه و مسائل مربوط به نقش گونه ای که در طی  مراحل اجتماعی شدن در دوران کودکی و نوجوانی شکل می گیرد، اشخاص را  در طول   زندگی شان تحت  تاثیر قرار میدهد . آن گاه که افراد در برخی جوامع، در اوقاتی از  دوره های  تاریخ خود، با گونه خود  احساس راحتی نمی کنند کشاکش خاطر به وجود می آید.
در فرهنگ های غرب ) و بسیاری از فرهنگ های دیگر مانند ایران) ، چهار ساختار اساسی روابط  گونه ای  وجود دارند:    ۱.  روابط قدرت،  ۲.  روابط تولید، ۳. روابط عاطفی، و ۴ . روابط نمادین (سمبولیک) .
۱.  روابط قدرت
در جوامع مردسالاری ، روابط گونه ای روابط قدرت اند . روابط قدرت بین گونه ها، که بنیاد نظام مردسالاری است، پراکنده است، و کارکردشان برطبق هنجارهای این سیستم . درنظم گونه ای مردسالاری، مردان جنس برترند و و زنان را تحت کنترل دارند. نمونه های بیشماری  در این زمینه در دست است. تجاوزهای مکرر به زنان در ارتش ایالات متحده، مجازات قربانیان و سرپوش گذاشتن دائمی بر این جنایت ها  یکی از این نمونه هاست .
" کوری سیوکا در گارد ساحلی ایالات متحده مشغول خدمت سربازی بود که در دسامبر ۲۰۰۵  مورد تجاوز فرمانده خود قرار گرفت. وی اظهارکرد «او بخاطر زیبائی من یا برای داشتن رابطه جنسی به من تجاوز نکرد؛ او به من تجاوز کرد زیرا که از من متنفر بود.
" آمار تجاوز جنسی در ارتش حیرت انگیزاست. تجاوزهای جنسی چنان درارتش ایالات متحده افزایش یافته، که گروه های حمایت از سربازان زن اصطلاح  تازه ای را برای آن ساخته اند :آسیب جنسی نظامی یا (Military Sexual Trauma) MST . در سال گذشته، ۵۸ ۱, ۳ مورد تجاوز جنسی در داخل ارتش گزارش شده است. این گزارش حاکی است که میزان پیگرد قانونی برای شکارچیان جنسی به طرز شگفت انگیزی پائین است.
" در سال۲۰۱۱، "مقامات ۲ ۹۳،۱  گزارش تجاوز جنسی دریافت کردند، اما فقط تعداد  ۸ ۵۱ ,۱ رقم  از آن گزارش به معارفه ها برای اقدام احتمالی انضباطی منجر شد و تنها۱۹۱ نفر  ا ز اعضای نظامی در دادگاه های نظامی  محکوم شدند. " (٤)
با این حساب، ضریب آسیب پذیری احتمالی زنان جانباز آمریکایی توسط سرباز همکار یا فرد مافوق خود از احتمال آسیب آنان در جنگ بیشتر است. این تنها بیانگر مشتی از خروار روابط قدرت میان زنان و مردان است .
۲ .روابط تولید
علاوه بر روابط قدرت، روابط تولید نیز از زمره عوامل مهم نظم گونه ای ست . تقسیم کار گونه ای و سلسله مراتبی، با گذشت زمان در هر جامعه تغییرکرده، و در بین جوامع متفاوت است . مشاغل و درآمدهای باصطلاح زنانه یا مردانه متفاوت است . برای مثال، در بسیاری از جوامع، کار درصد بالائی از زنان محدود به قلمروی خصوصی مادریت و خانه داری رایگان است، در حالیکه مردان در مشاغل مولد مزدی متمرکزند . نابرابری دیگر در تقسیم کار این برداشت است که مردان برای رشته های مهندسی مناسب ترهستند و زنان برای خدمات اجتماعی . افزون بر این، میزان درآمد مردان از زنان بالاتر است و از مزایای بیشتری بهره می برند.

از دیگر نتایج تقسیم کار گونه ای و نابرابر، ایجاد خشونت در مردان است. از آنجا که  مردان به طور عموم بر قلمروی عمومی زندگی اجتمائی سلطه دارند و از آنها انتظار میرود که از خانواده های خود محافظت کرده ، و به ارتش یا  نیروهای پلیس بپیوندند،  گرایش آنان به حلّ و فصل مسائل و اختلافات از طریق خشونت،  نسبت به زنان  فراگیرتر است.

۳. وابستگی های عاطفی الگوهای وابستگی عاطفی فرد فضای سوم روابط گونه ای را تشکیل میدهد. روابط عاطفی میان گونه ها با تمایلات جنسی، محل کار و موارد دیگر درهم پیوسته است. در الگوهای مردسالارانه وابستگی عاطفی، پیوندی بین دگرجنس خواهی و موقعیت غالب مردان در نظم فرهنگی به - گونه ای وجود دارد. در جوامع مردسالاری، دگرجنس خواهی از نظر اجتمائی نوعی رقم خورده است که زنان بجای لذت خود، به ارضای امیال جنسی مرد اولویت می دهند
 
فرهنگ پدر – مردسالاری بر آزادی جنسی مردان که  صنعت سکس را هم به خدمت خود بر گمارده است مُهر تائید می کوبد ، در حالی که با  آزادی جنسی زنان مخالف است. اشکال این سیاست دو وزن – دو معیاردر آنست که جدایی تمایلات جنسی مردان از احساسات خود باضافه همجنس گرا ستیزی شان به نحو چشمگیری نسبت به زنان بیشتراست.
 
۴. روابط نمادین
روابط نمادین ساختاردیگری از روابط  گونه ای ست .  تکنیک های بسیاری مانند مد و فیلمهای سینمایی نماد گونه شده اند. همچنین، در تمام جوامع مردسالاری امروز، مدارس دولتی  از کتاب های درسی تاریخ و ادبیاتی استفاده  میکنند که   یک الگوی ذهنی مردانه سلطه گر در رابطه با  تاریخ انسان و احساسات انسانی، به ویژه در مورد تاریخ و فرهنگ ملی، میسازند.
کتاب های درس تاریخ، به جای آنکه درس فرهنگ ها و تمدن ها و جنبش های مختلف هنری و  علمی باشد، راوی جنگ و انقلاب است.  بسیاری از کتاب های درس تاریخ آکنده از آموزش از خودگذشتگی، خشونت فردی یا گروهی از مردان به عنوان پرچمداران آزادی میهن است . در تاریخ ملی، مردان دست اندر کار جنگ و مبارزه هستند، چه بعنوان متجاوز، چه بعنوان مدافع، خواه  در  قامت دادگری ، خواه  بیدادگری . 
 
ادامه دارد.
 
یادداشتها
 
.1 پراتيک عبارت است از فعاليت انسان ها برای دگرگون ساختن و تغيير طبيعت و جامعه.
2. Connell, R. W. 1995. Masculinities. London, UK: Polity. P.71
3. Ibid, PP.74-75.
4. Wolf, Naomi. (June 14, 2012). A culture of cover-up: rape in the ranks of the US military. The Guardian.
5. Breines, Ingeborg and R.W.Connell and Ingrid Eide (editors). 2000. Male roles, masculinities and violence: a culture of peace perspective. UNESCO Publishing, Cultures of Peace Series. PP. 182-3.